بسم الله الرحمن الرحیم
چندماه دیگر به انتخاب رشته تحصیلی ما بیشتر نمانده است.زمانی که ما بیش از هردوره ای به مقایسه ی رشته های تحصیلی میپردازیم. گاه با میل ،رقبت ، شوق وانگیزه رشته ای انتخاب می شود وگاه با نهایت تنفر رشته ای ترد ومنفورمی گردد.
علوم تجربی آنچنان زرق وبرق بردیدگان ما می افکند که سر ازپا نمیشناسیم و مکاشفه های علوم انسانی که خلق وخوی عدالت پیشگی وانتقاد گری واخلاق واقعیت گرا وآرمانی دوره نوجوانی وجوانی درفضای عشق ودلدادگی این دروره عجین میکند را از یاد می بریم.
دغدغه ی شغل وکسب منزلت های اجتماعی نیز خواب وخیال را از دست ودل خانواده وما می ستاند. مهندس وپزشک شدن، مدیروادیب وشاعرشدن ، سیاست مدار، قاضی وحقوقدان واین زرق وبرق ها ودغدغه ها در شرایط محیطی وفرهنگی به شکلی خود را نمایان مینماید.
چقدر اینگونه فکر میکنیم؟« من عشق سودمند بودن علوم درسر میپرورانم و آن را از شأن اجتماعی وفرصت شغلی باثبات ترمی بینم.»
علوم طبیعی وتجربی مرا به شناخت طبیعت وکشف حقیقت مرموز وقایع طبیعی آگاه می سازد وپیشبینی حوادث آن و رها سازی انسان از اسارت آن رهنمون میکند وابزاری به دست من میدهد که راحت تر این راه را هموار میکنم.
علوم انسانی در حوزه فعالیت ها وکنش های انسان، سودمندی وصف ناپذیری دارد.شناخت معانی و راز ورمز های نهفته درکنش ها، پیش بینی کنش ها وپیامدهای مناسب ونامناسب آن ، فهم شخصیت های انسان ها وچگونگی تحول تعاملات انسانی وشناخت فضیلت،عدالت وسعادت واقعی آن، رها سازی انسان ها از ظلم ها واسارت هایی که در اثر کنش انسان ها پدید آمده است ویافتن هویتی واقعی ،ازجمله محاسن بی نظیر این علوم است.
بااین وجودکه هرکدام درتحقق این سودمندی ها از روش ها ومتد های متفاوتی بهره می برند به دلیل اینکه موضوعات مورد بحث وکاوش آنها یکی نیست وطریق آنها به لحاظ روش وبنیان معرفتی بایکدیگرمتفاوت است ، انتخاب بی جا و بدون تحقیق درمورد رشته ی مورد نظر میتواند خسارت های جبران ناپذیری را همراه خود داشته باشد. پس آینده خویش را با دقت وتفحص موشکفانه رقم زنید.
آیا گرایش به رشته ی تحصیلی براساس فرصت وآینده شغلی است وعلاقه واقعی به کنار می رود؟؟!!
آیا فایده های علوم طنازی میکند؟؟!!
کدام معیار بهتر است؟؟!!
فرصتی باقی نمانده است.
مطلب اختصاصی رویش معرفت
باتشکر از: آقای علی اکبرقربانی دبیر محترم مطالعات اجتماعی