رویش معرفت

وبلاگی برای آشنایی بهتر با علوم انسانی

وبلاگی برای آشنایی بهتر با علوم انسانی

پخش فیلم
نوای وبلاگ
آخرین نظرات
  • ۱۹ خرداد ۹۵، ۱۴:۳۸ - سید حسین حسینی
    عالی
  • ۱
  • ۰

بسم الله الرحمن الرحیم



"سخن نویسنده"

تفکر غالب،سطحی،و غلط در مورد رشته علوم انسانی این هست که داوطلبانی که بسیار ضعیف هستند یا حداقل توان مطالعه دروس رشته های دیگر را ندارند وارد آن میشوند و ارزش آن در مقایسه با رشته های تجربی و ریاضی بسیار کم هست اما اگر موشکافانه دقیق و بررسی بکنیم میبینیم علاوه بر این که رشته علوم انسانی بی ارزش نیست و شاخه های دانشگاهی بسیار خوبی دارد و اکثر قریب به اتفاق گردانندگان جامعه و جهان شاگرد این مکتب بوده اند چنان هم راحت و سهل نیست که به چشم دانش آموزان و اولیا جلوه میکند در این نوشته به طور مفصل به بررسی و تفسیر رشته علوم انسانی و آینده شغلی آن میپردازیم تا شمارا در انتخاب آینده خودتان یاری کنیم.

"توانایی هایِ مورد نیاز برای یک دانش آموز علوم انسانی"

رشته انسانی هم از قسمتِ چپ مغز شما که به خصوص منطق،استدلال،اعداد و ریاضیات هست کار میکشد و هم از قسمت راست که مخصوص شهود،حفظیات و نوشته هاست! در واقع تفکر اینکه شما در رشته انسانی فقط با مشتی حفظیات روبرو هستید باور خیلی غلط و نابود کننده ای هست.

دروس رشته انسانی هر دو قسمت مغز را به چالش میکشند، به طور مثال درسی مثل منطق یا حتی درس های تخصصی عربی فقط در صورتی رامِ شما خواهند شد که ساعت ها آن هارا تمرین کنید! مثال حل کنید و یاد بگیرید و به هیچ وجه با حفظ کردن صرف توفیقی در آن ها نخواهید یافت! در کنار این دروس حلیاتی دروس دیگری هم هستند که حافظه و شهود بسیار قوی ای از شما طلب میکنند.
شما با متن های تخصصی جامعه شناختی،تاریخ ایران و جهان،جغرافیا،تاریخ ادبیات ایران و جهان و ... سر و کار دارید که باید در هر کدام خطوط بسیاری را نه تنها حفظ بلکه تحلیل هم بکنید.

قرار هست در دروس ادبیات با سبک های ادبی مختلف مثل سورئالیسم،اومانیسم،ناتورالیسم،رئالیسم آشنا بشوید! قرار هست اثار و زندگی زنان و مردان تاریخ بزرگ اعم از فردوسی،سعدی،سهروردی،آلبر کامو،ارنست همینگوی و .... را بررسی کنید و با اندیشه های آنان کامل اشنا بشوید در درس عروض و قافیه و ارایه های ادبی به مهارت بالایی در قدرت نوشتار و تکلم دست خواهید یافت و ساعت ها مطالعه دروس تخصصی ادبیات شمارا تبدیل به یک نویسنده شاید یک سخنران عالی خواهید کرد.

قرار هست در درس تاریخ و جغرافیا با ویژگی های مختلف ملل مختلف اعم از ویژگی های اخلاقی و ویژگی های جغرافیایی آشنا شوید! در درس تاریخ با مطالعه تاریخ دوره ما قبل تاریخ شروع میکنید و با مطالعه تاریخ دوره قرون وسطی،جنگ های جهانی اول و دوم و امپراطوری های مختلف به دوران معاصر میرسید در درس جغرافیا نیز با ویژگی های زیست محیطی کشور های مختلف آشنا میشوید در ضمن جغرافیای انسانی فقط جغرافیا نیست بلکه جغرافیای سیاسی هم هست! جغرافیای رشته انسانی در سال دوم و سوم به ویژگی مکان ها میپردازد و در سال چهارم تبدیل به جغرافیای سیاسی میشود که تاثیر علم سیاست را بر مکان بررسی میکند.

در درس جامعه شناسی شما با مفاهیم مختلف جامعه شناختی آشنا خواهید شد و آن هارا تحلیل خواهید کرد! در این دروس با مفاهیمی مثل فرهنگ،عقاید،هنجار و مکتب هایی مثل مارکسیسم،ناتورالیسم و نظام های سیاسی دنیا آشنا خواهید شد و به نوعی دید سیاسی بازی نیز به دست خواهید آورد.

در درس روان شناسی شما با حالات روانی و ویژگی های روحی انسان قرن 21 اشنا میشوید و علاوه بر مطالعه نظریات بزرگان علم روان شناسی مانند فروید اطلاعات مختلفی در مورد بیماری های روانی به عنوان یک دانش آموز به دست خواهید آورد.
در درس منطق قرار هست با اندیشه های بزرگان علم تاریخ مثل ارسطو و افلاطون آشنا شوید و با اندیشه های آنان دنیارا تحلیل بکنید.
در دروس دیگر مثل اقتصاد،ریاضیات،آمار قدرت محاسباتی ذهن شما فعال شده و دید بسیار بازی نسبت به اطرافِ خود خواهید داشت!
در یک جمع بندی دروس انسانی میتواند یک فرد را خلاق،باهوش،متفکر با دید منطقی تربیت کند که این فرد مسلما در اینده در اجتماع خوش خواهد درخشید.

"زمینه های کاری علوم انسانی"
 
وکالت تنها رشته خوب انسانی نیست اما شاید بهترین و با در آمد ترین آن باشد! دانش آموزان رشته انسانی به شرط داشتن عربی و ادبیات خوب وارد رشته وکالت میشوندو درآینده میتوانند در رشته وکالت تحصیل کنند ودر صورت تمایل با شرکت در آزمون قضاوت قاضی بشوند.

جالب هست بدانید بسیاری از سیاستمداران در دنیا رشته حقوق را مطالعه کرده اند به طور مثال دکتر روحانی رئیس جمهوری محترم ایران دارای مدرک دکتری حقوق خود را از دانشگاه گلاسکوی انگلستان و باراک اوباما رئیس جمهور اِمریکا مدرک دکتری حقوق خود را از دانشگاه هاروارد دریافت کرده اند.

رشته های علوم سیاسی،جامعه شناسی،روزنامه نگاری،ارتباطات،و ... ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.این رشته ها هم از موقعیت و پرستیژ اجتماعی و مالی خوبی در جامعه برخوردار هستند فارغ التحصیلان این رشته ها در اینده میتوانند در وزارت خارجه،اداره جات مختلف و .... استخدام شوند و کار بکنند و در آمد خوبی هم کسب کنند.
باز هم اگر نگاهی به افراد معروف جامعه بیندازیم میبینم که افراد معروفی مثل دکتر ظریف{دکتری علوم سیاسی از دانشگاه دنور آمریکا} دانش آموخته این مکتب بوده اند.

در یک جمع بندی کلی رشته علوم انسانی رشته ای اخلاق محور،مصلح،زیبا و جذاب هست که به پیشرفت جامعه بسیار کمک خواهد کرد.

دانش آموزان انسانی به هیچ وجه نباید نگران اینده شغلی یا موقعیت مالی آینده خود باشند!

در صورت داشتن علاقه و همچنین توانایی و مهارت شما در آینده میتوانید به واسطه رشته علوم انسانی به یک فرد موفق در جامعه تبدیل شوید و به هموطنان خود خدمت کنید.

" موفق باشید  "           

مطلب اختصاصی رویش معرفت

نویسنده: حسن گلی

نظرات (۶)

  • سید مرتضی اوینی
  • سلام بر شما
    احسنت مطالبتون دست اول زیبا و مفید است
    ان شاالله موفق باشید
    دوست دار فکر شما
    اوینی
    پاسخ:
    علیکم السلام
    ممنون از لطف شما .
    امیدوارم مورد پسند شما واقع شده باشد

    ممنون از مطالب مفیدتون.
    پاسخ:
    سلام.
    ممنونم از نظرتون
  • عباس حیدری
  • سلام دوست عزیز مطالب خوبی دارین...
    وبلاگتون رو لینک کردم.شما هم اگه دوس داشتی لینک کن.


  • حامد بخشی
  • گروه اندیشه ای حکمت بلیغ با موضوعات:
    تحول علوم انسانی
    و ارایه جزوات مطالعاتی فکری، فرهنگیو بصیرتی...
    http://hekmatebaligh.blog.ir/
    مفید بود ممنون
    پاسخ:
    علیکم السلام.
    ضمن عرض تسلیت به مناسبت فاجعه تتاسف بار سرزمین منا وتبریک به مناسبت اعیاد قربان وغدیر.
    ممنونم از نظرتون امیدوارم تمامی مطالب وبلاگ مفید بوده باشه.
    ممنون که به وبلاگم سر زدید وبلاگتون عالیه موفق باشید
    پاسخ:
    سلام.
    سپاس گزارم از نظر شما .
    ان شا الله شما هم در تمامی مراحل زندگی پیروز وکامیاب باشید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    پشتیبانی