رویش معرفت

وبلاگی برای آشنایی بهتر با علوم انسانی

وبلاگی برای آشنایی بهتر با علوم انسانی

پخش فیلم
نوای وبلاگ
آخرین نظرات
  • ۱۹ خرداد ۹۵، ۱۴:۳۸ - سید حسین حسینی
    عالی
  • ۰
  • ۰

بسم الله الرحمن الرحیم


نوع مطالب : موقتی                                       منبع : کانون فرهنگی آموزش ( قلم چی)


مطلب شماره یک : ضرورت برنامه‌ریزی تحصیلی در دبیرستان

نویسنده : نجمه نطاق

 

برخی دانش‌آموزان تمایل دارند که برنامه‌ریزی درست و صحیحی برای درس خواندن داشته باشند اما به دلایلی نمی‌توانند برای خود برنامه‌ریزی کنند و برخی نیز معتقدند زمانی برنامه‌ریزی مفید است که وقت محدود و کارهای زیادی داشته باشیم؛ در حالی که می‌توان گفت چیزی که موجب پیشرفت و موفقیت افراد می‌شود برنامه‌ریزی و استفاده‌ی صحیح از وقت و زمان است و ما در این‌جا می‌خواهیم به ضرورت برنامه‌ریزی تحصیلی در دوره‌ی دبیرستان بپردازیم.

بسیار اتفاق می‌افتد که دانش‌آموزی برحسب علاقه‌ی خود فقط یک درس را مد نظر قرار می‌دهد و به درس‌های دیگر توجه لازم را نشان نمی‌دهد؛ پس با برنامه‌ریزی صحیح باید در ابتدا ارزش هر درس را در معدل پایان سال در نظر بگیریم و به همان نسبت وقت صرف تمرین و مطالعه‌ی درس کنیم. در ضمن در کنار تشریحی خواندن، دانش‌آموز باید از کتاب‌های تست نیز استفاده کند و در این‌جا متوجه می‌شود که مثلاً درسی مانند زبان فارسی تست‌ها و تمرین‌های زیادی دارد که می‌تواند از آن‌ها در بهبود روند درسی خود استفاده کند. یکی از موارد دیگر که خیلی دیده شده است کم‌کاری و درس نخواندن در روزهای تعطیل است؛ به طوری که بعضی از دانش‌آموزان در سال‌های پایه‌ی دبیرستان روزهای تعطیل را به تفریح و خواب می‌گذرانند و در طول هفته نیز با برنامه‌ی فشرده کارها و تکالیف خود را انجام می‌دهند و دیگر وقت هیچ کاری را نمی‌یابند؛ در حالی که با یک برنامه‌ریزی خوب و دقیق دانش‌آموز می‌تواند مدیریت زمان را به دست بیاورد و زمان را به نحوه‌ی درست تقسیم‌بندی کنید و هم‌چنین هماهنگی با آزمون‌های آزمایشی می‌تواند علاوه بر افزایش راندمان درسی برنامه‌ای مدون برای مطالعه باشد و دانش‌آموز بتواند معلومات خود را مورد ارزیابی قرار دهد و هم‌چنین داشتن یک برنامه‌ی خوب باعث تنوع مطالعاتی دانش‌آموز می‌شود که فرد یاد می‌گیرد در یک روز دو یا چند درس را بخواند و این کار علاوه بر تکرار درس‌ها در طی هفته از خستگی دانش‌آموز جلوگیری می‌کند که کانون فرهنگی آموزش توانسته است با نهاد پشتیبانی و دفتر برنامه‌ریزی و کتاب خودآموزی و کتاب‌های پرتکرار، تست‌های آبی و... به خوبی از عهده‌ی این وظیفه‌ی خطیر برآید.



مطلب شماره دو  : دونکته برای برنامه ریزی تحصیلی

نویسنده : پری ناز حیدری


دو نکته‌ی مهم در تلاش برای درس خواندن و برنامه‌ریزی:

1: نگران حوادث آنی نباشید.

چگونه نگران حوادث آنی نباشید؟ اصل درس خواندن به برنامه‌ریزی است. برنامه‌ی شما باید طوری باشد که قابلیت انعطاف داشته باشد. مثلاً این طور نباشد که برنامه‌ریزی کنید و در پایان متوجه شوید که 26 ساعت در شبانه‌روز برنامه دارید. برای جزء جزء زندگی‌تان وقت بگذارید و چیزی را فدای چیز دیگر نکنید. برای مثال اگر قرار است سه‌شنبه عصر فیزیک 3 بخوانید و برای‌تان مهمان آمد و نتوانستید بخوانید، اگر برنامه‌تان را خیلی پر کرده باشید و هیچ جای خالی تا آخر هفته نگذاشته باشید چاره‌ای ندارید و نمی‌توانید برای آن وقت بگذارید. حتماً یک یا دو روز عصر در هفته را خالی و برای استراحت قرار دهید تا همیشه از داشتن زمان استراحت خیال آسوده داشته باشید و زمان‌هایی را که نتوانستید به برنامه عمل کنید در آن‌ها جبران کنید.

2: تا جایی که می‌توانید پیش بروید.

حتماً پیش آمده که به خودتان بگویید: «دیگر خوب است؛ نمره‌ی خوبی گرفتم؛ بس است.» یادتان باشد که خوب، دشمن عالی است؛ یعنی یا یک کار را انجام ندهید یا از تمام توانتان برای پیشبرد آن استفاده کنید.

به موفقیت‌های کوچک قانع نباشید و همواره برای بهتر شدن تلاش کنید.

وقتی پیش رفتید متوجه خواهید شد که افق‌های بیش‌تری در پیش دارید.



  • ۹۴/۰۵/۲۹
  • رویش معرفت

پشتیبانی