رویش معرفت

وبلاگی برای آشنایی بهتر با علوم انسانی

وبلاگی برای آشنایی بهتر با علوم انسانی

پخش فیلم
نوای وبلاگ
آخرین نظرات
  • ۱۹ خرداد ۹۵، ۱۴:۳۸ - سید حسین حسینی
    عالی

۵ مطلب در دی ۱۳۹۳ ثبت شده است

  • ۵
  • ۰

بسم الله الرحمن الرحیم

در این نوشتار ،جایگاه  علوم انسانی در نطام آموزشی توسط دکتر فهیمه مخبردزفولی پژوهشگر حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی ـ لندن،بررسی گردیده است. ما با مطالعه این مطلب با جایگاه  علوم انسانی در نطام آموزشی بیشتروبهترآشنا خواهیم شد.وشاید بتوانیم جایگاه اصلی علوم انسانی را در نظام آموزشی کشورعزیزمان ایران به تحقق ببخشیم.

 

قسمتی از این مطلب:

بررسی جایگاه علوم انسانی در نظام ارزشگذاری و سیستم آموزشی ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. آنان که در سیستم آموزشی ایران تحصیل کرده‌اند، سپس سیستم آموزش عالی یکی از کشورهای پیشرفته را نیز آزموده‌اند، به خوبی درمی‌یابند که از مهمترین وجوه تمایز بین دو سیستم، تفاوت جایگاه و ارزش علوم انسانی  است... .

 

لطفا به ادامه مطلب مراجعه نمایید»»»

  • رویش معرفت
  • ۵
  • ۰

ابن خلدون!

بسم الله الرحمن الرحیم

این بخش از وبلاگ رویش معرفت به بررسی زندگی وآثار ارزشمند ابوزید عبدالرحمن بن محمد بن خلدون حَضرَمی ، معروف به"ابن خلدون" اندیشمند،جامعه شناس و سیاست مدار مسلمان عرب که یکی از بزرگان علوم انسانی به شمار می آیدمی پردازد.

 

قسمتی از این مطلب:

 

ابن‌خلدون(۸۰۸-۷۳۲ قمری)، سیاست‌مدار، جامعه‌شناس، انسان‌شناس، تاریخ‌نگار، فقیه و فیلسوف مسلمان در تونس به دنیا آمد. عبدالرحمن آموزش‌های آغازین را را نزد پدرش فراگرفت و سپس نزد علمای تونسی قرآن و تفسیر، فقه، حدیث، علم رجال، تاریخ، فن شعر، فلسفه و منطق آموخت. او در دربار چند امیر در مراکش و اندلس(اسپانیا) به کار سیاسی پرداخت، اما در ۴۲ سالگی به نگارش کتابی پیرامون تاریخ جهان رو آورد که مقدمه‌ی آن بیش از خود کتاب شناخته شده است... .

 

 

 

لطفا به ادامه مطلب مراجعه نمایید»»»

  • رویش معرفت
  • ۵
  • ۰

بسم الله الرحمن الرحیم

 در این مطلب ، اهمیت و جایگاه والای علوم انسانی را در فرایند جامعه سازی و تمدن سازی توسط استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر حسینیان بررسی گردیده است.که با توجه به اهمیت این موضوع ،این نوشتار از پایگاه تحلیلی خبری598 برگرفته شده ودر وبلاگ رویش معرفت برای شما بازدیدکنندگان عزیز منتشر شده است.

 

قسمتی از این مطلب:

مطالعه ماهیت علوم انسانی در جامعه اسلامی از ویژگی‏‌‌های خاصی برخوردار است. توجه به این عرصه خطیر و مهم می‌تواند به شکل گیری تمدن اسلامی کمک نماید. به عبارت دیگر، وقتی صحبت از جامعه اسلامی و در نهایت تمدن اسلامی می‌شود، در گام نخست باید همه توجهات به شکل گیری ساختاری باشد که علوم انسانی بر منبای آن پایه گذاری شده... .

 

لطفا به ادامه مطلب مراجعه نمایید»»»

  • رویش معرفت
  • ۴
  • ۰

بسم الله الرحمن الرحیم

این نوشته به محوریت انسان در علوم انسانی و تفاوت های نگرش غرب واسلام به علوم انسانی می پردازد. ما با مطالعه این مطلب با تفکرات غربی واسلامی در مورد علوم انسانی بهترآشنا خواهیم شد.

 

قسمتی از این مطلب:

امروزه در تقسیم بندی علوم با مجموعه ای از رشته های علمی مواجه می شویم که آنهارا «علوم انسانی» می خوانند. در علوم انسانی، محور و بنیان تحقیق ها، انسان و ابعاد وجودی اوست. در تمام این رشته ها، شناخت پیشین از «انسان» یک نیاز حتمی است. اگر چه در برخی از رشته های علوم انسانی، مستقیماً از «انسان شناسی» سخنی به میان نمی آید، اما از دست آوردها و یافته های سایر علوم در مورد ... .

 

لطفا به ادامه مطلب مراجعه نمایید»»»

  • رویش معرفت
  • ۴
  • ۰

بسم الله الرحمن الرحیم

در این بخش  با هم به اهمیت علوم انسانی می پردازیم ودرمی یابیم که کم توجهی یا بی توجهی به علوم انسانی موجب بروز چه اتفاقاتی در جامعه می شود و ما در مقابل با آن باید چه کنیم!؟

 

 

قسمتی از این مطلب:

سهل انگاری و کوتاهی نسبت به علوم انسانی نقطه آغاز نابودی یک جامعه است. ظلمی که از چندین سال گذشته تا کنون در حق علوم انسانی می شود برای هر اهل علم و اندیشه سخت دردناک است. به همین میزان بهای غیر متعارف و در حد افراطی که به سایر رشته ها داده شده است نیز...  

 

لطفا به ادامه مطلب مراجعه نمایید»»»

  • رویش معرفت

پشتیبانی